måndag 17 december 2012

Risgrynsgröt

Receptet nedan är på en lite krämigare och sötare gröt än den vanligaste varianten som inte har någon grädde. Jag tycker ofta att risgrynsgröt lagas för stabbig och tjock. När gröten svalnar drar den ihop sig markant och därför brukar jag göra min gröt lite extra simmig innan jag stänger av plattan.

Jag brukar ha betydligt mer kanel än så här,
men det hade blivit en riktigt ful bild...
Risgrynsgröt 4 portioner
3 dl grötris
3 dl vatten
1 krm salt
1/2 dl grädde
3 dl mjölk
3/4 dl socker
1 kanelstång

Till servering
mjölk (kall eller varm)
socker
kanel
ev. nystött kardemumma

Koka upp ris, vatten och salt i en kastrull. Sänk till låg värme och låt sjuda till nästan allt vatten absorberats av riset. Tillsätt grädde, mjölk, socker och kanelstång. Lår sjuda på låg värme till riset blivit mjukt och gröten fått en krämig konsistens, ca 40 min. Om gröten blir för tjock, späd med mer mjölk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar