söndag 20 november 2011

Kyckling med paprika och vitlök

Snabbt, enkelt och gott är en utsliten klyscha, men det är precis vad denna rätt är. Extra god blir den när min mamma lagar, jag börjar misstänka att hon har någon hemlig ingrediens som hon håller inne på. Vill man att det skall gå extra fort kan man dela kycklingbrösten på mitten. Jag gillar när såsen inte är för tjock så tallriken kan skrapas ren med en god skiva lantbröd.


Kyckling till 4 personer
4 kycklingbröstfiléer
1 stor gul lök
1 röd paprika
1/2 - 1 tsk paprikapulver
1 dl vatten
1 vitlöksklyfta
3 dl mellangrädde
smör till stekning
salt och peppar

Kärna ur paprikan, skär den i strimlor och stek i smör i en stekpanna med höga kanter till den är mjuk och har fått fin färg. Lägg paprikan åt sidan så länge och hacka löken fint. Stek löken i smör på låg värme några minuter, tillsätt sedan 1/2 tsk paprikapulver och stek någon minut till. Rör flitigt under stekningen då paprikapulvret lätt bränner fast. Ta upp löken och bryn kycklingbrösten på hög värme till fin färg. Lägg tillbaka löken och slå på 1 dl vatten. Sänk värmen och låt puttra 3 min. Pressa vitlöksklyftan i grädden och rör om ordentligt. Slå grädden i pannan och låt puttra 5-10 min till kycklingen är klar och såsen har tjocknat något. Smaka av med salt, peppar och resten av paprikapulvret efter smak och tycke. Garnera med paprikan och servera ur pannan.

Till servering
Basmatiris
Grönsallad
Lantbröd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar