torsdag 10 november 2011

Dragonkotletter med klyftpotatis

När svärmor skall stå vid spisen och frågar vad man vill äta till middag står denna rätt överst på min önskelista. Förvånande okomplicerad och snabblagad slår den smaklökarna med häpnad. Mitt enda tillägg till hennes recept är vinbärsgelé. Jag har alltid använt torkade eller frysta kryddor, men det blir nog bara godare med färska.


Dragonkotletter, 4 portioner
4 fläskkotletter med ben à 200 g
1 gul lökar
3 dl grädde (nej, inte snålgrädde...)
1 tsk hackad dragon
1 msk hackad persilja
1/2 tsk soja
salt (gärna Lawry's kryddsalt) och svartpeppar
smör till stekning

Krydda kotletterna med salt och peppar. Stek dem i smör på hög värme till fin yta, lägg åt sidan. Stek löken i skyn från kotletterna på låg värme till den är mjuk utan att ha fått färg av stekningen. Tillsätt persilja, dragon, soja och grädde. Låt puttra några minuter och smaka av med salt och peppar, jag föredrar en sås med rejäl sälta. Lägg i kotletterna och låt puttra med i 5 min.


Klyftpotatis
800 g fast potatis
flingsalt
1 msk matolja

Skrubba och skär potatisen i klyftor. Ställ dem i rader på högkant i en ugnsfast form eller på en plåt, detta för att alla klyftor skall få fin yta. Ringla över lite matolja och strö över flingsalt. Grädda mitt i ugnen 20 min på 225 grader varmluft. Vill man ha lite extra yta kan man sätta på grillfunktionen sista 3-5 min.

Till servering
Grönsallad
Röd vinbärsgelé
Ev. lite timjan eller persilja till garnering

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag har gjort min variant med inspiration av dig idag...Tack för fin blogg och stor inspiration..Jättegott...

    SvaraRadera
  2. Tack för det Åsa! Kul att du gillar den. Din blogg går verkligen inte av för hackor, och flitigt uppdaterad.... minst sagt...

    SvaraRadera