onsdag 4 juli 2012

Smultronsylt

Varför koka sylt på smultron kan man undra? De nyplockade bären är ju gudomliga och det finns inte direkt överföldigt av dessa små godbitar. Ibland måste man helt enkelt gå mot strömmen, bryta mönster eller om du nu jobbar med management "think outside the box". Smultronsylt kanske är ännu godare än färska bär? Nåväl, jag tog en kanna nyplockade bär (tack älskling...) och skred till verket. Det borde du också göra! Tänk på att det inte är lika lätt att kompensera omogna bär med mer socker som i fallet med jordgubbar, så håll dig till riktigt mörkröda smultron.


Smultronsylt (ca 2 dl färdig sylt)
5 dl färska smultron
1/2 dl syltsocker
1/2 strösocker

Blanda smultron, syltsocker och strösocker i en kastrull. Koka upp och låt puttra på svag värma i 5-10 min, skumma av vid behov. Testa syltens konsistens på en kall tallrik (ställ en i frysen innan du börjar), tillsätt eventuellt lite vatten om för stabbig och häll upp på burk. Hållbarheten behövs knappast diskuteras, sylten kommer gå åt omedelbums.

Förbereda burkar: Diska ordentligt för hand och skölj noga. Koka upp vatten och häll i. Låt stå några minuter. Häll av det heta vattnet. Häll upp sylt, förslut direkt och ställ i kylskåp.

7 kommentarer:

  1. Åh, jag skulle själv vilja ha smultronsylt! Det går väl inte att köpa? Det är ju tyvärr lite svårt att få tag i smultron tycker jag...

    SvaraRadera
  2. Hej Marja!

    Nej, jag har inte sett det i någon affär tyvärr. Det är bara att försöka leta upp de små rackarna i skogen :-)

    SvaraRadera
  3. Och ja undrar om man verkligen måste ha syltsocker, går det inte bra med bara vanligt socker? Hur som helst så chansar vi och ser hur det blir. Vill ju att det skå snabbt o smidigt och inte springa till affären när andan faller på med att göra sylt som idag :)
    Tack för hjälpen och en trevlig sida :)

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym!
    Kul att du gillar sidan, tack! Jag använder syltsockret för att få en lite tjockare konsistens (pektin är tillsatt i syltsocker, likväl konserveringsmedel), men jag tror det går utmärkt med vanligt socker också!

    SvaraRadera
  5. Ska pröva att koka detta. Har plockat 10 l. Finns nog minst lika mycket till. Tack för recept

    SvaraRadera
  6. Man behöver inte alls använda konserveringsmedel o andra tillsatser. Hermetisk inkokoning har jag använt i många år. Det funkar på allt som kan kokas. Sänk ner konserverings-burken (måste vara helt tät o man bör inte använda "vanliga" burkar, utan konserveringsburk el barnmatsburk som säger "klick") under vatten (hela burken) och låt småsjuda (minst 80 grader) i en timme. Klart! Håller sig många år, men om burken förvaras ljust, eller inte är av svart färg, blir färgen oftast brun (gäller speciellt smultron). Men den smakar lika gott för det! Vi har ätit en burk syltade kantareller som var 9 år gammal (!)

    SvaraRadera
  7. Idag har jag plockat nästan 2kg.i skogen finns hur mycket som helst så jag ska testa receptet

    SvaraRadera