söndag 1 april 2012

Biff stroganoff

Korv stroganoff är nog betydligt vanligare på tallriken i Sverige än sin lite lyxigare fader. Det här receptet är synnerligen enkelt och innehåller inte paprika som många andra versioner gör. Anledningen är tämligen enkel; jag tycker det blir godare så. Låt det väl smaka!


Biff stroganoff, 4 portioner
400 g rostbiff, innanlår eller biff av nöt
200 g champinjoner
1 stor gul lök
3 msk tomatpuré
1/2 dl rött vin (kan uteslutas)
1 vitlöksklyfta
1/2 msk mörk soja
2 msk konc. kalvfond
2.5 dl grädde
1 dl vatten
smör till stekning
salt och peppar

Strimla köttet, skölj och skiva champinjonerna samt hacka löken. Stek champinjoner, lök och kött i smör i omgångar till fin färg. Lägg tillbaka allt i pannan. Tillsätt tomatpuré, vatten och vin, låt puttra några minuter. Tillsätt resten av ingredienserna och låt puttra 15-20 minuter eller till önska konsistens. Smaka av med salt och peppar.

Till servering
långkornigt ris (gärna buljongkokt)
blandsallad
saltgurka i stavar

4 kommentarer:

  1. Jättegod...Dottern åt så det spruta ur öronen =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Liss!

      Va kul att ni tyckte om det, så glad jag blir :-)

      /Christofer

      Radera
  2. satt och letade efter recept på stroganoff, när jag hittade tillbaka till din sida, det här ska testat i dag :)...
    Mvh Gun (fd DHL)

    SvaraRadera
  3. Hade ytterlår i kylen och hittade detta recept. Riktigt god tyckte både jag och min sambo!! Hade viltfond i istället och det blev gott;)

    SvaraRadera