tisdag 3 april 2012

Inlagd sill

Dags för påsk och dags för sill! Här kommer ett enkelt grundrecept på vanlig hederlig inlagd sill. Som ni kanske förstått vid det här laget så gillar jag klassikerna bäst, så på mitt sillbord står inlagd sill, fransk löksill, senapssill och matjes. Ananassill med kokos och annat hittepå lämnar jag till de lite mer vågade. Nedan recept passar utmärkt för 5-minuterssill men vill man kontrollera sina smaker mer noggrant använder man med fördel inläggningssill.


Inlagd sill
1 pkt 5-minuterssill (420g) eller inläggningssill
3 dl vatten
2 dl socker
1 dl ättika 12%
1 gul lök
1 röd lök
1 morot
4 vitpepparkorn
2 kryddpepparkorn
2 nejlikkor
1 lagerblad

Blanda vatten och socker, koka upp. Tillsätt ättikan och låt lagen svalna. Dela och skiva löken, skala och skiva moroten. Skär sillen i bitar och lägg i en burk varvat med lök, morötter och kryddor. Slå på den kalla lagen och låt stå över natten eller några dagar beroende på vilken sillsort du använt.

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag har aldrig lagt in sill förut och undrar hur lång hållbarhet det har i sluten glasburk som jag doppat i kokande vatten innan inläggning.

    Mvh
    Joakim

    SvaraRadera
  2. Hej Fotografen!
    Jag ber om ursäkt att jag inte svarat tidigare. Jag ska vara helt ärlig och säga att jag vet inte hur länge sillen håller. Min sill brukar ta slut direkt så jag behöver inte tänka på det ;-)

    God Jul!

    /Christofer

    SvaraRadera