måndag 10 oktober 2011

Ostkaka med blåbärs- och chokladsylt

Vid sidan av crème brûlée är ostkaka det bästa jag vet till dessert. Då jag är lite småallergisk mot mandel blir denna variant helt nötfri. Visst, man kan ordna med sin egen ostmassa och det andra med det fjärde, men ibland är det skönt att paddla medströms. I nedan recept använder jag Keso som grund och det blir gudomligt gott. Tillbehören kan man variera precis efter egen smak och säsong. Jag tog en av de syltar jag kokade i somras som med sitt chokladinslag passar bra till desserter.


Ett tips: införskaffa en liten snäppform (ca 16 cm i diameter). Det är perfekt när man bakar en kaka för 4 personer eller när man gör efterrätter. Hur många gånger drar man sig inte för att baka något sött bara för att man inte vet man skall göra av allt när man tagit den lilla bit man var sugen på?

Ostkaka, 4 portioner
250 g Keso
1 1/2 dl mjölk
2 ägg
1/4 dl vetemjöl
1/2 dl socker

Blanda Keson med 1/2 dl mjölk. Mixa med stavmixer till en slät massa. Vispa ägg och socker i en separat bunke. Blanda i mjöl och sedan resten av mjölken och till sist ostsmeten. Häll över i smord ungsform (perfekt för 16 cm snäppform) och grädda på 175 grader i 40-45 minuter.

Blåbärs- & chokladsylt, ca 750 ml
8 dl blåbär
3-3,5 dl syltsocker
50-75 g mörk choklad 70%

Varva bär och socker i en kastrull. Koka upp och låt sjuda i 5-10 min, skumma av med en sked. Ta av lite av sylten och testa den på en sval tallrik (jag brukar lägga en tallrik i frysen innan jag börjar). Dra skeden genom sylten, om den inte rinner ihop är den klar. Ta av kastrullen och lägg i chokladen i bitar. Rör om till chokladen har smält.

Förbereda burkar: Diska ordentligt för hand och skölj noga. Koka upp vatten och häll i. Låt stå några minuter. Häll av det heta vattnet. Häll upp sylt, förslut direkt och ställ i kylskåp.

Denna sylt innehåller syltsocker som gör sylten hållbar utan att man behöver använda konserveringsmedel.

Till servering
2 dl lättvispad grädde

2 kommentarer:

  1. Behöver du någon som provsmakar? /Johan

    SvaraRadera
  2. @Johan - Tyvärr tog denna kaka slut i ett nafs. Men nästa gång kanske det blir lite över ;-)

    SvaraRadera