torsdag 29 september 2011

Bagels med cream cheese & björnbärssylt

Hembakade bagels är goa grejer. De passar lika bra till en matig ost och skinksmörgås som till en smaskig sockerchock. Gillar man frön och annat kan man strö på det innan man gräddar, hos oss brukar det bli vallmo- eller sesamfrön. Skall man äta sylt till tycker jag att det är godast med klassiska släta.

Björnbärssylt är helt fantastiskt, men se upp för de galet vassa taggarna under plockandet. 



Bagels, 12 st släta
5 dl vatten
25 g jäst
2 msk matolja
3/4 msk salt
2 msk strösocker
14 dl Manitoba Cream eller Vetemjöl Special

Till servering
Cream cheese
Björnbärssylt (se recept nedan)

Värm vattnet till fingerljummet. Blanda i jästen, oljan, saltet och sockret. Tillsätt mjölet lite i taget och kör i assistent i 5 min eller blanda för hand i 10 min till degen är jämn. Låt jäsa under bakduk i 1 timme. Dela degen i 12 delar och forma varje del till en bulle. Tryck ett hål i mitten med ett finger och snurra kring fingret (ja, det funkar faktiskt) för att tänja ut bageln lite. Sätt på ugnen på 225 grader varmluft. Lägg de 12 kreationerna på två plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i 15 min. Koka upp vatten i en kastrull eller djup stekpanna. Koka varje bagel 1 min på varje sida och lägg tillbaka på plåten. Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter och låt svalna på galler. Servera nybakta med sylt och cream cheese till en god kopp te eller kaffe. Har det gått någon dag sedan baket är det en bra idé att rosta sina bagels innan men sätter tänderna i dem. 

Björnbärssylt
6 dl färska björnbär
1 dl syltsocker
1/2 dl strösocker

Varva bär och socker i en kastrull. Koka upp och låt sjuda i 5-10 min, skumma av med en sked. Ta lite av sylten och testa den på en sval tallrik (jag brukar lägga en tallrik i frysen innan jag börjar). Dra skeden genom sylten, om den inte rinner ihop så är den klar. Smaka eventuellt av med mer strösocker om bären var syrliga.

Förbereda burkar: Diska ordentligt för hand och skölj noga. Koka upp vatten och häll i. Låt stå några minuter. Häll av det heta vattnet. Häll upp sylt, förslut direkt och ställ i kylskåp.

Denna sylt innehåller en del syltsocker som gör sylten hållbar utan att man behöver använda konserveringsmedel. Då mängden sylt är ganska liten räknar jag med att äta upp den hyfsat snart och ta därför inte i något ytterligare för att öka hållbarheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar