söndag 21 oktober 2012

Köttsoppa med rotfrukter och klimp

Jag underskattar ofta soppa och lagar det alltför sällan. Fördelen med det är att jag varje gång blir positivt överraskad över hur gott och smakrikt det kan vara. Se till att ge köttet tillräckligt med tid att koka så det blir riktigt mört och ta rikligt med persilja.


Köttsoppa, 6-8 portioner
800 g högrev
200 g rotselleri
200 g kålrot
200 g potatis
200 g morötter
1/2 purjolök (den gröna delen)
1 l köttbuljong
3 msk hackad bladpersilja (fryst går bra)
salt och peppar

Klimp
1 ägg
1 dl mjölk
1 tsk salt
2 1/2 dl vatten

Till servering
Surdegsbröd & smör

Dela köttet i bitar, lägg i en stor kastrull och slå över buljongen. Låt köttet koka till det är mört, 1.5-2 timmar. Skala rotsakerna och skär i mindre bitar samt skölj och hacka purjolöken grovt. Fortsätt med klimpen. Vispa ihop ägg, mjölk och salt. Blanda i mjölet i omgångar till en riktigt kletig smet. Koka upp lite lättsaltat vatten i en kastrull och lägg ner 1 msk stora klumpar av smeten i vattnet. När de flyter upp till ytan är de klimparna klara (se upp så att de inte fastnar i botten). Spara klimparna i en skål till precis innan servering. När köttet kokat klart, lägg i grönsakerna och låt koka med till mjuka, ca 10-15 min. Tillsätt eventuellt mer vatten. Lägg i klimparna och låt bli varma. Tillsätt persiljan och smaka av soppan med salt & peppar.

2 kommentarer:

  1. Är det nagot som hindrar att man lägger i klimpsmeten och later den stelna direkt i soppan mot slutet? Jag bor i Kroatien och här gör de klimpar av polenta (grynen är mindre här än i Sverige och jag tro inte det fungerar med svensk polenta) och ägg som man later glida fran en sked ner i soppan eller grytan mot slutet. Med mjöl och mjölk har jag aldrig provat, men jag ämnar göra det :)

    SvaraRadera
  2. Hej Marie! Jag föredrar att koka klimparna för sig då de "förorenar" kokvattnet en del och jag vill ha min soppa klar. Lycka till!

    SvaraRadera