söndag 27 maj 2012

Champinjonpaj med ruccola och spenat

En nybakad paj är en perfekt sommarlunch. I denna lite ovanliga variant har jag ruccola och bladspenat i pajen istället för i salladen bredvid. Hoppas det smakar!


Champinjonpaj, 4-6 portioner


Pajskal
2 1/2 dl vetemjöl
100 g smör
1 ägg
1 krm salt

Fyllning
1 dl hackad vårlök
300 g champinjoner
ca 150 g färsk ruccola
ca 150 g färsk babyspenat
1 pressad vitlöksklyfta
smör till stekning
salt och peppar

Äggstanning
3 ägg
2 1/2 dl mjölk
2 krm salt
1 krm vitpeppar
1 dl riven ost

Blanda alla ingredienser till pajdegen och nyp ihop till en fast deg, låt vila i kyl 30 min. Tryck därefter ut degen i en smord pajform, ca 24 cm, nagga botten med en gaffel och förbaka skalet i ugn 15 min på 175 grader varmluft. Skölj och dela champinjonerna, stek dem gyllenbruna i smör, salta och peppra. Lägg i löken i pannan och stek med till fin färg. Lägg därefter i salladen och spenaten och stek ut allt vatten, det är viktigt att inte någon vätska finns kvar i bladen, då blir pajen vattnig. Tillsätt vitlök och smaka av blandningen med salt och peppar. Lägg fyllningen i pajskalet, blanda ingredienserna till äggstanningen och häll över. Grädda mitt i ugnen ca 45 min på 175 grader till fin färg.

Till servering
Blandsallad
Surdegsbröd
Crème fraiche med färska örter

4 kommentarer:

  1. Ovanliga smakblandning för mig men riktigt gott. Tack för tipset

    SvaraRadera
  2. Jonte! Kul att du gillar det!

    SvaraRadera
  3. Jag ska laga detta med en kompis om några dagar, kan du snälla säga hur långt tid allting tar?!?!?!

    SvaraRadera
  4. Hej Alma!

    Om du redan nu vet att du skall laga pajen om några dagar skulle jag göra degen dagen innan och låta den vila i kylen över natten. Det som är kvar då är att trycka up pajskalet och förgrädda (tot 25 min), hacka och försteka grönsaker (20-30 min, kan göras medan man förgräddar skalet), grädda pajen (45 min). Så jag skulle räkna med max 90 minuter totalt om degen är klar från dagen innan.

    Hoppas ni gillar den!

    SvaraRadera