tisdag 24 januari 2012

Oxfilépasta med champinjoner och basilika

Min kötthandlare har ganska ofta oxfilésvansbitar till ett rimligt pris. Då passar jag på att fylla frysen! Oftast blir det klassikern Biff Rydberg, eller en god pastasås som nedan. Viktigast för mig när jag lagar oxfilé i mindre bitar är att inte översteka köttet, en fin yta utan att de blir helt genomstekta är målet. Därför steker jag alltid köttet för sig och tar sedan upp det ur pannan medan resten av såsen lagas klart. Man kan självklart välja själv vilken fetthalt man tar på grädden, men jag tycker vispgrädde blir klart godast. Jag lagar hellre mat med riktig grädde och äter lite mindre.


Oxfilépasta, 4 portioner
400-500 g oxfilé i bitar
400 g pasta ex. penne
300 g champinjoner
1/2 purjolök
3 dl grädde
1/2 vitlöksklyfta pressad
1 msk konc. kalvfond
1 tsk soja
1 msk riven parmesan
salt och peppar
smör till stekning


Till servering
färsk basilika
riven parmesan
svartpeppar

Koka pastan enligt anvisningarna på paketet. Skölj, dela och stek champinjonerna gyllenbruna i smör, salta under stekning, ta åt sidan. Strimla purjolöken och fräs någon minut i pannan efter champinjonerna, ta åt sidan. Stek oxfilébitarna snabbt till fin yta i smör på hög värme, de skall inte bli färdiga, och ta även dem åt sidan. Lägg tillbaka champinjoner och purjolök i pannan och tillsätt grädde , vitlök, soja och parmesan. Låt puttra någon minut och smaka av såsen med kalvfond, salt och peppar. Lägg till sist tillbaka köttet och låt puttra med till önskad stekgrad (testa genom att skära i en av bitarna). Servera med färsk basilika, riven parmesan och lite extra svartpeppar.

1 kommentar:

  1. Ännu en god rätt som uppskattades av familjen =)

    SvaraRadera