torsdag 16 januari 2014

Ugnsbakad kolja, rotfrukter, sidfläsk och hollandaisesås

Som västkustgubbe är jag löjligt förtjust i fisk och skaldjur, dock lagar jag det alldeles för sällan själv. Därför blev jag väldigt glad när jag i julklapp för några veckor sedan fick boken Mannerströms Fisk och en filékniv av min kära fru. Sedan dess har det blivit desto fler firrar på tallriken!


Ugnsbakad kolja, 4 portioner
800 g filé av kolja eller torsk
3 morötter
4 potatisar
2 små gula lökar
150 g rotselleri
150 g kålrot
1 citron
1 msk olivolja
1/3 purjolök
300 g rimmat sidfläsk
ev. gräslök till garnering

Hollandaisesås
3 äggulor
200 g smält smör
1 liten nypa cayennepeppar
citronsaft
salt

Skala rotfrukterna och skär i mindre bitar (alla utom purjolöken). Skär citronen i kraftiga skivor. Lägg i en ugnsfast form och häll över oljan. Blanda runt och krydda med salt och peppar. Stek i ugnen ca 10 min på 175 grader varmluft. Salta och peppra fisken. Vik varje filé på mitten och lägg ovanpå rotfrukterna. Skär sidfläsket i mindre bitar och stek knaprigt i panna. Skölj och strimla purjolöken, låt steka med fläsket sista 5 min.

Till såsen, värm äggulorna i en bunke över vattenbad till de börjar tjockna. Ta då av bunken från värmen och häll under kraftig vispning ner det klara fettet från det smälta smöret. Om såsen blir för tjock, tillsätt lite (och då menar jag lite...) vatten. Smaka av såsen med salt, citronsaft och cayennepeppar.


1 kommentar:

  1. Hur länge ska fisken vara i ugnen? Eller ska den inte vara i ugnen? För nu står det att rotsakerna ska vara inne i 10 min. Sen lägger man på fisken. Och sen då?

    SvaraRadera