onsdag 7 mars 2012

Köttfärssås och spagetti (Spaghetti bolognese)

Jag har aldrig varit bra på att göra köttfärssås. Trots otaliga försök som innehållit allt från vispgrädde och paprika till champinjoner och timjan har det aldrig blivit riktigt gott. Tills nu. Skam den som ger sig tänkte jag och började med rökt fläsk som blev över från min boeuf bourguignon kvällen innan. Därefter gick allt av bara farten och resultatet blev underbart gott. Snabbare än snabbt dokumenterades insatsen i min receptbok och äntligen slipper jag känna mig vilsen när det skall lagas bolognese.


Bolognese, 4 port
300 g spagetti
500 g nötfärs
200 g rökt sidfläsk
1 stor gul lök
2 morötter (kan uteslutas)
2 vitlöksklyftor
2 dl rödvin
500 g passerade tomater
1 dl vatten
2-3 msk tomatpuré
olivolja till stekning

Till servering
färsk basilika
blandsallad
riven parmesan

Koka pastan enligt anvisningarna på paketet. Tärna fläsket och stek i lite olivolja till fin färg. Finhacka löken och låt fräsa med fläsket. Lägg även i köttfärsen och bryn på medelvärme. När färsen blivit genomstekt, slå på vin, tomater, vatten och tomatpuré. Låt puttra under lock i 30-40 minuter. Skala och skiva morötterna tunt, vänd ner i såsen och låt koka ytterligare 15 min. Smaka av med salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar