söndag 25 december 2011

Saffransbullar med vanilj och kardemumma

I år blev det tyvärr inga inlägg om ren julmat innan dopparedagen. Här kommer dock ett julbak inspirerat från ICAs tidning Julköket. Ni som följt min blogg vet nog vid det här laget att jag är mycket för enkel klassisk och traditionell mat utan för mycket krusiduller. Även solen har dock sina fläckar och efter att ha ätit oräkneliga lussekatter av varierande kvalisort i nästan en månads tid kände jag att det var dags för något nytt när jag äntligen tog mig tid att julbaka lite. Se till att passa bullarna ordentligt i ugnen, det går fort på slutet!


Saffransbullar, ca 20 st
25 g färsk jäst
100 g smör
1 pkt saffran 0.5g
2 1/2 dl mjölk
125 g kvarg/kesella 10%
3/4 dl strösocker
1 ägg
1/4 tsk salt
7 dl vetemjöl

Fyllning
125 g smör
1 dl strösocker
1/2 vaniljstång
1/2 msk nystötta kardemummakärnor

Till pensling
1 uppvispat ägg
1 dl pärlsocker

Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Stöt saffranet ordentligt i mortel tillsammans med 1 msk av sockret. Häll sedan på 1 msk av mjölken i morteln och låt dra några minuter (detta frigör mer smak ur saffranet). Häll sedan i saffransblandningen och resten av mjölken i det smälta smöret, värm till fingervarmt, 37 grader. Häll mjölkblandningen över jästen. Tillsätt kvarg, ägg, salt, samt resten av sockret. Tillsätt sedan mjölet lite i taget och arbeta i maskin 5 min eller för hand i 10 min. Lägg över en bakduk och låt jäsa i 40 min. Under jäsningen, skrapa ur vaniljstången och blanda alla ingredienser till fyllningen och låt stå i rumstemperatur.

När degen jäst klart så kavla ut den till en 30 x 60 cm stor rektangel på ett mjölat bakbord. Bred på fyllningen och vik rektangeln på mitten till en kvadrat. Skär 3 cm tjocka strimlor av degen och dela dessa på mitten. Om du har gjort rätt nu skall du ha 20 st strimlor à 3 x 15 cm. Dela sedan varje strimla på mitten men låt dem sitta ihop någon cm i ena änden (så att de ser ut som ett par byxor helt enkelt). Snurra och knyt ihop varje strimla till en liten bulle och låt jäsa under bakduk på plåt med bakplåtspapper ca 30 min. Pensla sedan med uppvispat ägg och strö över pärlsocker innan de gräddas ca 8 min på 250 grader varmluft i nedre delen av ugnen. Låt dem svalna på ett galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar