söndag 29 december 2013

Chokladfudge

När jag köper lösgodis finns det något som måste, måste, M-Å-S-T-E finnas i påsen. Fudge. Finns inte det att tillgå surnar jag tvärt och köper en Skotte i protest. Här kommer en hemgjord variant med mörk choklad som min fru och jag kokade ihop till jul. Var noga med temperaturen och använd en digitaltermometer. Godast är fudgen kylskåpskall.


Chokladfudge, ca 40 st
3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
50 g smör
2 msk flytande honung
100 g mörk choklad

Blanda socker, sirap och grädde i en kastrull. Blanda och värm till allt socker smält och låt sedan koka sedan till blandningen har en temperatur av 120 grader (det kan ta 10-15 min). Ta sedan blandningen från plattan och rör ner smör och honung. Låt koka upp igen, ta av från plattan och rör ner chokladen (lättast är om den är grovt hackad). Häll upp i en form klädd med bakplåtspapper (ca 20 x 25 cm). Låt svalna i kyl över natten och skär sedan i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar