söndag 17 augusti 2014

Ljummen kycklingsallad med vaxbönor, stekt lök och rostad potatis

Jag fastnar lätt i vinkelvolten när det gäller sallad. Tomat, gurka, paprika och isbergssallad är vad som köps hem i ren rutin och fyller salladsskålen. Jag glömmer ofta hur gott en matig, ljummen och varierad sallad kan vara. Våga ta ut svängarna och glöm för allt i världen inte vinegrette! Till nedan recept har jag hämtat inspiration ur Mathias Dahlgrens Det naturliga köket.


Kycklingsallad, 4 portioner
1 grillad kyckling
3 ägg
300 g potatis
2 gula lökar
2 små tomater
200 g vaxbönor
4 msk rostad lök
150 g blandade salladsblad
1 msk hackad persilja
smör till stekning
en nypa socker
salt och peppar

Vinegrette
3 msk olivolja
1 msk dijonsenap
2 msk vitvinsvinäger
1 msk flytande honung

Skiva och rosta potatisen i ugn ca 25 min på 225 grader med lite olivolja och salt, låt svalna till rumstemperatur. Lägg äggen i kokande vatten, koka 7 min, kyl, skala och dela i kvartar. Plocka köttet från kycklingen och dra till strimlor. Häll stekskyn från kycklingen över kycklingköttet, blanda. Koka bönorna i saltat vatten ca 3 min. Skiva och stek löken i smör till min färg, krydda med salt och en nypa socker. Blanda ingredienserna till vinegretten. Skölj tomaterna och skär i bitar.

Varva grönsaker med kyckling, lök (rostad och stekt) och potatis i djupa tallrikar. Toppa med ägg och garnera med persilja. Servera med vinegrette.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar