tisdag 6 augusti 2013

Cheeseburgare

Nu när vi vet hur man gör hamburgerbröd är det dags att komplettera med kött och ost. Jag har förenklat Jon Widegrens recept något och utnyttjar bara högrev till mina cheeseburgare. Jag har ingen köttkvarn själv utan ber min butik mala, det fungerar utmärkt!


Cheeseburgare, 4 portioner
600 g nymald, grovmalen högrev (ca 20% fetthalt)
4 hamburgerbröd
8 skivor hamburgerost
salt och svartpeppar

Till servering
ketchup
amerikansk senap

Sätt en gjutjärnspanna på spisen på högsta värme, inget stekfett. Forma köttet med några lätta tryck till 4 bollar. Lägg bollarna i pannan (min panna är inte tillräckligt stor så jag får steka i två omgångar), platta/tryck ut dem i pannan med stekspaden. Salta och peppra ovansidan. Efter 2-3 min, skrapa loss burgarna från botten av pannan och vänd dem. Salta och peppra och lägg på två ostskivor på varje hamburgare. Rosta bröden och lägg i de nystekta burgarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar