måndag 19 september 2011

Pytt i panna med äggulekräm

Vissa rätter går aldrig ur tiden, antagligen för att de är så goda att man inte kan motstå dem. Pytt i panna kan göras på rester eller vara en rätt med härligt lång inköpslista som följs av letande efter råvaror i butiken. Nedan är ett recept som garanterat går hem! Eftersom jag älskar ägg så har jag förutom stekt ägg ytterligare ett tillbehör i form av äggulekräm.



Pytt i panna , 4 port
10 potatisar, fasta
3 msk matolja
300 g falukorv
200 g stark chorizo
150 g ryggbiff
1 pkt (120 g) bacon
1 purjolök
bladpersilja
smör till stekning
salt och peppar

Äggulekräm
6 äggulor
1 tsk dijonsenap
1/2 tsk salt

Till servering
4 stekta ägg
inlagda rödbetor

Börja med äggulekrämen genom att lägga alla ingredienser i en fryspåse och blanda. Koka upp en liten kastrull med vatten och ta av från plattan. Lägg i påsen och låt ligga 30 - 45 sekunder. Ta upp och blanda runt smeten genom att trycka på påsen. Upprepa till smeten har koagulerat något och blivit till en kräm. Var försiktig så att påsen inte ligger i vattnet för länge, då riskerar du att få en grynig och klumpig röra (jag har gjort det misstaget för er så att ni slipper...).

Skrubba potatisen och tärna den. Lägg den i en ungsfast form och häll på matolja samt krydda med salt och peppar. Stek i ugn ca 25 min, rör om var 5:e min så att potatisen inte fastnar i formen. Dela purjolöken på längden och skölj noga. Strimla och stek i smör på medelvärme 5 min, lägg åt sidan. Skär falukorven, chorizon och ryggbiffen i mindre bitar. Stek köttet i smör på hör värme till fin stekyta. Blanda potatis, kött och purjolök, strö över hackad persilja. Servera med stekt ägg, inlagda rödbetor och äggulekrämen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar